Arap dünyasıyla yakınlaşmak isteniyor ama Arap dünyasının beslendiği haberler hiç olumlu değil

Fehmi Koru, fehmikoru.com /

Türkiye’yi ilgilendiren şu haberin tercümesini birlikte okuyalım:

“Mısır güvenlik güçleri Kahire’de bir Müslüman Kardeşler şebekesinin yakalandığını duyurdu. Güvenlik güçlerine göre, şebekenin başında,‘Mısır’daki siyasi, ekonomik, güvenlik ve insan hakları ile ilgili durumlar hakkında yanlış ve uydurma bilgiler’ içeren olumsuz haberler vermeye hazırlanan bir Türk bulunuyor..

“Resmi açıklamada ulusal güvenlik biriminin Bab Luk mahallesindeki bir binayı izlemeye aldığı, binanın Müslüman Kardeşler’e ait bir grup tarafından kullanıldığı ve Türkiye desteğiyle olumsuz haberler hazırlığı içerisinde bulunulduğu bildiriliyor.

“Bina SİTA Araştırma adı altında faaliyet gösteren bir şirket tarafından kullanılıyordu.

“Tesise baskın yapıldı ve grubun mali sorumlusu Helmy Moamen Mustafa Bilji ile üç üyesi gözaltına alındı. Aleyhlerine hukuki işlem başlatıldı.”

Haber bu. Haberi Suudi Arabistan’da İngilizce olarak yayımlanan Arab News gazetesinde dün okudum.

Fark edeniniz olmuştur. Haberde SİTA olarak geçen kuruluş Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Kurumu SETA, örgütün mali sorumlusu olduğu iddia edilen kişinin adı da Mustafa Bilici olmalı. İfadelerin değişik oluşu, Mısır haber ajansının Arapça bülteninden İngilizceye çevrildiği içindir.

AK Parti’ye yakın bir düşünce kuruluşu SETA. Kurumun başında Sabah gazetesi başta olmak üzere çok sayıda yayının en üst düzey yöneticisi olan Serhat Albayrak bulunuyor.Reklam

Kısa süre önce sosyal medya hesabı üzerinden istifasını sunan ve Cumhurbaşkanlığı tarafından affını istediği ve affının kabul edildiği açıklanan Hazine bakanı Berat Albayrak’ın ağabeyi Serhat Albayrak

Türkiye’nin Arap dünyasına açıldığı ve örnek ülke olarak tanıtım projesinin bir parçası olarak kendisini tanımladığı 2015 öncesi dönemde SETA da kendisine Arap dünyasında merkez olarak Kahire’yi belirlemişti.

SETA’nın Müslüman Kardeşler örgütü ile bir irtibatı olduğunu hiç duymadık, bilmiyoruz.

Belli ki, Mısır yönetimi, Türkiye’ye mesaj vermenin bir yolu olarak SETA’ya bu muameleyi uygun görmüş.

Olayın kendisi Türkiye ile Mısır arasındaki ilişkilerin rahatsızlık boyutuna ulaştığını göstermesi bakımından önemli; herhalde ilgililer gözaltına alındığı öğrenilen dört Türk ile ilgili girişimde bulunuyorlardır..

Benim anlamakta zorlandığım konu şu: Neden ben bu habere bizim gazetelerde rastlamadım?

Arab News Suudi Arabistan’ın bir sonraki kralı gözüyle kendisine bakılan Veliaht Prens Muhammed bin Salman’a yakın bir medya grubu tarafından çıkarılıyor. Grubun amiral gemisi Arapça çıkan Şark’ul Avsat gazetesi.

Şark’ul Avsat Londra’da hazırlanıp değişik Arap ülkelerinde satışa sunuluyor; buna karşılık İngilizce çıkan Arab News Cidde’de hazırlanıp yayımlanıyor.Reklam

Grup geçen yıl Şark’ul Avsat’ı Türkçe olarak dijital ortama sundu. Bu haber orada çıktı mı acaba?

Bana çok ilginç gelen, Mısır’ın Türk araştırmacıları gözaltına almaya kadar işi vardırmasına paralel olarak Arab News gazetesinin de Türkiye’yi yakın takibe alması.

Gün geçmiyor ki, bizim gazetelerde hiç yer almayan ülkemizle yakından ilgili haberlerle karşılaşılıyor Arab News’da.

Arab News’ün son bir aylık yayınlarını bu gözle taradığımda sayısız Türkiye haberi ve yorumuyla karşılaştım.

İçlerinde ilaç için olsun olumlu tek haber ve yorum yok. 

Örnek mi gerekiyor?

New York’ta yerleşik Human Rights Watch (HRW) kurumunun her yıl sonu açıkladığı insan hakları raporunun Türkiye bölümü en geniş biçimiyle Arab News’da haber olarak yayımlandı. Haberin başlığı şu: “HRW özgürlükler konusunda Türkiye’yi bombaladı”. (15 Ocak)

İsrail’in haber ajansı Ynet’in bir haberi “Türkiye’nin HAMAS örgütüyle irtibatı İsrail’i ürkütüyor” başlığıyla Arab News’ta yer alıyor (20 Ocak). Okuduğunuzda, gazete yönetiminin Türkiye ile İsrail arasında meydana gelmesi muhtemel yakınlaşmayı göz önünde tutarak bu haberi hazırladığını anlıyorsunuz. İçinde Türkiye’de gazetelerin önem vermediği pek çok ayrıntının yer aldığını görüyorsunuz.

Türkiye üzerine çalışan Amerikalı araştırmacı Alan Makowsky “Hamas konusunun AK Parti’ye siyasi bir getirisi olmaz” demiş, kamuoyu araştırmalarını öne sürerek. PEW kurumunun bir araştırmasına göre, HAMAS’a olumlu yaklaşan Türklerin oranı yalnızca yüzde 8 imiş. Yüzde 80 olumsuz yaklaşıyormuş HAMAS’a… Öyle olduğu halde İstanbul’da bir bürosu varmış HAMAS’ın… Makowsky“HAMAS irtibatı var olduğu sürece İsrail Türkiye ile yakınlaşmaz” diyormuş…

Liste çok uzun.

German Marshall Fund adlı ABD merkezli kuruluşun Türkiye’deki Suriyeliler ile ilgili raporu “Türklerin çoğu Suriyeli mültecilerin evlerine dönmesini istiyor” başlığıyla sunuluyor (15 Aralık).

Avrupa Konseyi’nin Türkiye’yi ifade özgürlüğünü en fazla ihlal eden ülke olarak ilan ettiği belirtilen raporuna geniş yer veriliyor (1 Ocak).

Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’a hakaret edenlere açılan davalardan 903’ünün yaşı küçüklere ait olduğunu iddia eden (18 Aralık), Türkiye’ye turist gelme ihtimalinin azlığından söz eden ve bunu istediğini hissettiren (30 Aralık) ve Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın Batı’ya yönelik yeni açılım politikasının başarılı olamayacağını ileri süren (17 Ocak) haberler Arab News’da ilk sayfadan duyuruluyor.

Dahası da var, ama bu kadarı yeterli sanırım.

Bu haberlere ‘Düşünceler’ bölümünde birkaç günde bir çıkan genellikle olumsuz yorumlar da eşlik ediyor.

Cumhurbaşkanlığı iletişim başkanlığı bu yayınlardan sanıyorum haberdardır; şu sıralarda yeniden iyi ilişki kurmak istenildiği bilinen Arap Dünyası’yla yakınlaşmayı zorlaştırabilecek bu olumsuz yayın sağanağından mutlaka Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın da bilgisi vardır.

Herhalde vardır.

Kime bu konuyu açsam örnek verdiğim haberlerden habersiz olduklarını gördüm de…

Yazının adresi

Düşünce Kuruluşları
Güne Bakış: Naci Koru ile Taliban’ın Afganistan’da yönetimi ele geçirmesi
Takvim
Eylül 2021
PSÇPCCP
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930